28 juli 2014

De Industrial Designers Society of America (IDSA) heeft de winnaars aangekondigd van de wedstrijd International Design Excellence Awards (IDEA) 2014 – een erkenning van uitmuntend ontwerp in producten, interactief ontwerp, serviceontwerp, strategie, onderzoek, concepten en studentontwerpen in uiteenlopende categorieën, waaronder auto's, commerciële producten, medische apparatuur en woninginrichtingen. Herman Millers Locale is in de categorie “Kantoor & Productiviteit” in de prijzen gevallen en wist een van de slechts 27 Gold awards in de wacht te slepen, die in totaal zijn uitgereikt voor alle 23 wedstrijdcategorieën.

Locale, ontworpen door Sam Hecht en Kim Colin, maakt het mogelijk om hoogwaardige werkgemeenschappen binnen open omgevingen te creëren. In combinatie en nabijheid, moedigt een samenstelling van Locale-elementen de vrije en intuïtieve verplaatsing aan van individueel werk naar samenwerking en sociale activiteiten en toevallige interactie. De subtiele krommingen van Locale's oppervlakken stralen openheid uit, nodigen uit tot interactie en zijn ontworpen om voldoende ruimte te bieden aan meerdere medewerkers, werkstijlen en hulpmiddelen. Mensen bewegen en veranderen door de gecentraliseerde constructie en gekantelde oppervlakken op natuurlijke wijze van houding. Met de mogelijkheid van Locale om in hoogte te verstellen, kan iemand met één druk op de knop gaan zitten voor geconcentreerde arbeid of gaan staan om met collega's samen te werken. De verstelbaarheid is niet beperkt tot de oppervlakhoogte – als daar behoefte aan is, kunnen mobiele tafels, schermen en ezels worden gebruikt. Locale verbetert de totale werkervaring, zowel voor het individu als voor een high performance team.

De prijswinnaars zijn geselecteerd door een panel van 24 internationale ontwerpexperts van ontwerpadviesbureaus, bedrijven en universiteiten. Ze beoordeelden dit jaar bijna 2000 inzendingen, en evalueerden deze op meerdere aspecten van industrieel ontwerp, waaronder innovatie, gebruiks- en klantvoordeel, duurzaamheid en visuele aantrekkelijkheid. Uiteindelijk vielen 176 ontwerpen in de prijzen en ontvingen goud (27), zilver (58) of brons (91).

“De diversiteit van de inzendingen die dit jaar zijn ingediend voor de IDEA-wedstrijd vormt de definitieve bevestiging dat design is ‘gearriveerd’ als een activiteit met een onbetwiste relevantie voor een brede reeks van probleemsoorten,” aldus de juryvoorzitter van IDEA 2014, Tad Toulis, vicepresident van design bij SONOS, Inc. “In vele opzichten leek de grootte van die reeks, die nu zo enorm is gegroeid, een keerpunt aan te kondigen; een moment waarop design openlijk wordt omarmd als een universele activiteit.”

IDSA zal de prijzen tijdens de International Conference op woensdag 13 augustus 2014 formeel uitreiken in het Austin Hilton in Austin, Texas.

Bezoek voor meer informatie http://www.idsa.org/idea-2014-gallery

Over Herman Miller, Inc.
Herman Millers inspirerende ontwerpen, inventieve technologieën en strategische diensten helpen mensen om geweldige dingen te doen en organisaties om zo goed mogelijk te presteren. De prijswinnende producten en diensten van het bedrijf genereerden in het fiscale jaar 2014 een omzet van ongeveer $1,9 miljard. Als voormalig winnaar van de Cooper-Hewitt "National Design Award” van het Smithsonian instituut, kunnen de ontwerpen van Herman Miller gevonden worden in de permanente collectie van museums wereldwijd. Innovatieve bedrijfsprocessen en een streven naar sociale verantwoordelijkheid hebben ook geholpen met het vestigen van Herman Miller als erkend internationaal leider. In 2013 heeft Herman Miller wederom een topbeoordeling behaald in de jaarlijkse Corporate Equality Index van de Human Rights Campaign Foundation en mag zich volgens Industry Week rekenen tot een van de beste 50 fabrikanten in de V.S. Herman Miller is opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index en handelt op de NASDAQ Global Select Market onder het symbool MLHR.

Over IDEA
Al 34 jaar lang stimuleert het International Design Excellence Awards-programma inzicht bij bedrijven en het publiek in de impact van uitstekend design op de kwaliteit van leven en de economie. Het IDEA-programma wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande ontwerpwedstrijden in het land en heeft een omvang en invloed die tot ver buiten de V.S. reikt.

Over IDSA
De Industrial Designers Society of America (IDSA) is opgericht in 1965. Dat maakt het een van 's werelds oudste en grootste door leden gestuurde verenigingen voor industrieel ontwerp. IDSA vertegenwoordigt huidige en toekomstige professionals in productontwerp, interactieontwerp, menselijke factoren, ergonomie, ontwerponderzoek, ontwerpbeheer, universeel ontwerp en andere gerelateerde ontwerpgebieden. De vereniging organiseert en leidt jaarlijks de beroemde International Design Excellence Award (IDEA)-wedstrijd, is elk jaar gastheer van de International Design Conference en vijf districtsconferenties en publiceert INNOVATION, een tijdschrift over design, dat elk kwartaal uitkomt, met inbegrip van het Yearbook of Design Excellence waarin aandacht wordt besteed aan de IDEA-winnaars. IDSA’s liefdadigheidstak, de Design Foundation, ondersteunt de jaarlijkse uitgave van zogenaamde 'undergraduate' en 'graduate' beurzen voor verdere educatie in industrieel ontwerp. De organisatie heeft meer dan 3000 leden in 28 bedrijfstakken in de V.S. en een groot aantal internationale leden. Bezoek voor meer informatie idsa.org.