Producten van Yves Béhar

Yves Béhar is een denker. En iets waar hij vaak over nadenkt, is de toekomst. Dit is zichtbaar in zijn ontwerpen: van zijn reflecterende roodgelakte laptop voor Toshiba tot zijn elegante Footprints met gesloten teen voor Birkenstock en zijn geraffineerde Aliph Jawbone Headset voor mobiele telefoons. “Ik denk dat het doel van ontwerpen niet alleen is om ons de toekomst te laten zien, maar om ons de toekomst te brengen,” zegt hij.


Als oprichter van fuseproject (“gericht op de emotionele ervaring van merken door het vertellen van verhalen”) heeft Béhar de ontwerpwereld al sinds zijn jeugd in Zwitserland verkend. “In Europa is het niet meer dan vanzelfsprekend om objecten te beoordelen op basis van hoe ze werken en hoe ze er uitzien,” legt hij uit.

Béhar groeide op in een bicultureel huis, met invloeden van zijn Oost-Duitse moeder en zijn Turkse vader. “De een is functioneel en modern en de ander expressief en poëtisch,” zegt hij. “Ik probeer daar in mijn projecten altijd goed huwelijk mee te smeden.”

Voor een relatief jonge ontwerper heeft hij al een opmerkelijke carrière. Als afgestudeerde aan het Art Center College of Design begon hij te werken voor high-techcliënten in Silicon Valley, zoals Apple en Hewlett Packard. Uiteindelijk voelde hij zich aangetrokken tot de gebieden van sport, kleding, technologie en meubels.

“In Europa is het niet meer dan vanzelfsprekend om objecten te beoordelen op basis van hoe ze werken en hoe ze er uitzien”

- Yves Béhar

In een van de talloze tijdschriftartikelen over Béhar wordt hij “de multidisciplinaire ontwerper van onze tijd” genoemd. Tot zijn lange lijst van prijzen behoren de prestigieuze National Design Award van het Cooper Hewitt Smithsonian National Design Museum, waar zijn werk deel uitmaakt van hun permanente collectie.

In 2004 had hij twee solotentoonstellingen, een in het San Francisco Museum of Modern Art en de andere in het Musée de design et d’arts appliqués contemporains in Lausanne, Zwitserland.

“Wanneer ik met cliënten werk, is mijn filosofie altijd om mij emotioneel te verbinden door ideeën en inhoud in plaats van stijl,” zegt Béhar. “Het gaat minder over deze of die esthetiek en meer over betekenisvolle gesprekken waarin mensen tot overeenstemming komen wat betreft aanpak en richting.”

Zijn samenwerking met Herman Miller kwam tot stand door een dergelijk gesprek. Als bewonderaar van Charles en Ray Eames, besloot Béhar dat hij zelf ook iets voor het bedrijf wilde doen. “Ontwerp vormt de basis van de cultuur bij Herman Miller,” zegt hij. Dus op een dag pakte ik de telefoon, belde ze op en zei: ‘Laten we gaan “samenwerken.’”

Vier jaar later introduceerde Herman Miller zijn twee briljant innovatieve verlichtingsproducten, Leaf en Ardea.

Gezien het brede scala van producten waar hij aan werkt, lijkt het erop dat Béhar het moeilijk heeft om zijn gedachten weg te houden bij ontwerpen. “Helemaal niet,” zegt hij. “Ik heb heel erg veel andere hobby’s die me in balans houden. Ik houd bijvoorbeeld erg van surfen, windsurfen en snowboarden. Dus ik breng ook veel tijd in de natuur door.”

Wat betreft zijn toekomst zegt Béhar dat hij erg tevreden is met het ontwerpen van producten voor bedrijven die “op zoek zijn naar een vertrekpunt, verandering, transformatie. Ik ben voortdurend enthousiast bezig met mensen die stappen in de toekomst willen zetten op weg naar de volgende generatie.”

Gezien al het bewijsmateriaal, weten we dat dit de man is die ze daar kan brengen.

Fotocredits: Justin Buell