Producten van Dan Grabowski

Toen hij opgroeide in Detroit, werd Dan Gabrowski niet alleen beïnvloed door zijn eigen vader, die een aannemer was, maar ook door de vader van zijn beste vriend. “Als mijn vader iets moest maken of repareren, dan ontwierp hij een oplossing en gingen we het samen bouwen. We bouwden alles, van kasten tot appartementen. Zo ging dat vroeger bij ons thuis,” herinnert hij zich.


Op hetzelfde moment was de beste vriend van zijn vader een auto-ontwerper, wiens huis was gevuld met schetsen van auto’s, moderne kunst en hedendaags meubilair. “Ik besloot dat ik iets wilde doen met mijn liefde voor zowel kunst als het werken met mijn handen. Ik heb overwogen om beeldhouwer te worden, maar toen ik op de middelbare school zat, bestudeerde ik het werk van Harry Bertoia en dat was het moment dat alles samenkwam, de koppeling tussen beeldhouwwerk en industrieel ontwerp.”

Na zijn afstuderen aan The Center for Creative Studies, werkte Grabowski aan veel verschillende projecten, waaronder elektrisch gereedschap voor Sears Craftsman en babyverzorgingsproducten voor Gerber. Zijn primaire focus bleef echter het ontwerpen van meubels, met een speciale passie voor houten opbergmeubilair.

“... maar toen ik op de middelbare school zat, bestudeerde ik het werk van Harry Bertoia en dat was het moment dat alles samenkwam, de koppeling tussen beeldhouwwerk en industrieel ontwerp.”

Dan Grabowski

De grootste kwaliteit waar hij naar streeft in alles wat hij doet is eerlijkheid: problemen op slimme manieren oplossen met simpele, zuivere, overzichtelijke lijnen. “Ik hou van de uitdaging van een goed ontwerpproject, het idee van iets maken wat meer is dan een mooi object, het opnemen van intelligente details die mensen opmerken en waarderen.”

Toen hij werkte aan Herman Miller Everywhere-tafels, richtte hij zich bijvoorbeeld op elk detail, inclusief een onderdeel dat alleen te zien is als de tafel wordt omgedraaid. “Voor mij,” vertelt hij, “heeft een product van Herman Miller zichtbare continuïteit nodig in elk detail, of dat nu bovenop, onderop, binnen of buiten is.”

Grabowski is bijzonder trots op die lijn, omdat hij vindt dat de meubels alles laten zien waar hij als een ontwerper in gelooft. “De simpliciteit van de tafels minimaliseert de visuele chaos in actieve ruimtes, wat een gevoel van rust en netheid aan de ruimte geeft: het zijn erg simpele vormen, maar ze roepen een emotionele reactie bij mensen op.”

Doordat hij het grootste deel van zijn carrière in Grand Rapids woonde, heeft Grabowski ook tijd doorgebracht als docent aan het Kendall College of Art and Design. Zijn advies aan studenten daar was om “eerst de basis te leren. Eerst moet de basis van het ontwerpen gelegd worden. Op hetzelfde moment moet je technologie begrijpen, zodat je jouw ideeën elektronisch kan communiceren. Op die manier kan niets verkeerd worden geïnterpreteerd of verkeerd overkomen.”