Producten van Sam Hecht en Kim Colin

Contrasten en hiertussen een creatieve spanning opwekken: dit definieert het werk van Sam Hecht en Kim Colin. Hun ontwerpen weerspiegelen zowel een nauwgezette aandacht voor de details van een object als een doordachte afweging van zijn context. Dus meten ze het succes van hun ontwerpen “niet alleen in verkoopcijfers of bekendheid, maar ook in de bijdrage aan het grotere goed van de industrie (en we hopen, de planeet).”

Ontwerpers Sam Hecht en Kim Colin van Industrial Facility te Londen maken werk waarin de balans wordt gezocht tussen het streven uit het leven te halen wat erin zit en het ondertussen simpel te houden. De contemplatieve benadering en aandacht voor detail van de Brit Hecht vult het architectonische gevoel van de van origine Californische Colin goed aan; samen ontwerpen ze meubilair en producten die zich verhouden met de omgevingen waarin ze gebruikt worden.

Colin zegt: “We streven naar een eenvoud van gebruik dat niet ten koste gaat van goede functionaliteit.” Hecht voegt daaraan toe: “Het resultaat is een soort evenwicht waarbij producten relevant en duurzaam zijn.”

Hun studio, Industrial Facility, bevindt zich in het centrum van Londens Clerkenwell-buurt, die zelf ook een plek van tegenstellingen is: hip en professioneel, thuisbasis van denkers en entertainers. De studio is klein, maar loopt over van talent.

“Het ontwerpproces is het meer een reeks gesprekken.”

- Sam Hecht

“Ieder van ons komt uit een ander deel van de wereld,” merkt Colin op, “en we werken continu samen aan ideeën, methodes, en meningen. Ons werk wordt nooit gecreëerd in culturele isolatie en daarom gedraagt ons kantoor zich als een goede, gecondenseerde internationale wijk, die efficiënt, energiek en plezierig is.”

Hecht voegt hier het volgende aan toe: “Het ontwerpproces heeft veel weg van een reeks gesprekken. Wat daaruit voortvloeit is een gevoel van gelijkheid, omdat het proces, het resultaat, in feite uit deze twee gezichtspunten bestaat.”

“Ons werk wordt nooit gecreëerd in culturele isolatie en daarom gedraagt ons kantoor zich als een goede, gecondenseerde internationale wijk, die efficiënt, energiek en plezierig is.”

- Kim Colin

Sinds het oprichten van hun studio in 2002 hebben Hecht en Colin hun ‘wereldse gezichtspunten’ gebruikt om objecten te ontwerpen die in omvang variëren van het minieme tot het architectonische. Naast hun werk met Herman Miller hebben ze producten ontworpen voor Yamaha (Japan), Mattiazzi (Italië), Issey Miyake (Japan), Established & Sons (Verenigd Koninkrijk), Louis Vuitton en Tectona (Frankrijk) en Muji (Japan). Oorspronkelijk vroeg Herman Miller in 2008 zowel Kim als Sam om aan te blijven als creatief adviseur.

Veel van hun ontwerpen staan tentoongesteld in permanente museumcollecties, inclusief die van het MoMA in New York, het Art Institute in Chicago, het Finlandia Museum in Helsinki, het MoMA in San Francisco, het Centre Pompidou in Parijs, het staatsmuseum voor de toegepaste kunsten in München en het V&A Museum in Londen.

Zowel Colin als Hecht zijn opgenomen in de prestigieuze Royal Designers for Industry (RDI), de hoogste eer voor ontwerpers werkzaam in het Verenigd Koninkrijk. Colin ontving haar RDI in 2015, en was daarmee de eerste vrouwelijke productontwerper die werd opgenomen; Hecht ontving die van hem in 2008. Hun monografie getiteld Industrial Facility (uitgegeven door Phaidon Press, 2018) biedt een overzicht van hun portfolio.