Producten van Markus Jehs en Jürgen Laub

Markus Jehs en Jürgen Laub hebben beiden industriële vormgeving gestudeerd aan de universiteit van Schwäbisch Gmünd in Duitsland, waar ze in 1992 zijn afgestudeerd. Hun vriendschap ontstond tijdens een stage in New York in 1990. Vier jaar later hebben ze samen een ontwerpstudio opgericht, Jehs+Laub in Stuttgart. Sindsdien hebben ze meubels, serviesgoed, verlichting en interieurs ontworpen voor verschillende bedrijven, waaronder Cassina, Danskina, Fritz Hansen en Mercedes-Benz.

Als Duitse ontwerpers zijn ze ondergedompeld in de Bauhaus-traditie en draait het ontwerpvocabulaire van Jehs+Laub – grillig, beeldend en uniek – om het trouw blijven aan de vorm, materialen en functie van het object. “Het uiterlijk van een ontwerp mag niet ver van de functie liggen,” aldus Jürgen. “Daarom verzetten we ons tegen styling. Onderdelen van een ontwerp die mooi maar niet noodzakelijk zijn, vallen weg. Functie brengt zijn eigen esthetiek mee en dat heeft een hoge opbrengst.”

De vanzelfsprekende overeenkomst tussen deze ontwerpfilosofie en het eigen ontwerp-DNA van Herman Miller vormde een natuurlijk samenwerkingsverband. Het is voor het duo altijd belangrijk geweest om partners te zoeken die gemeenschappelijke ontwerpwaarden hebben, net zoals hun verlangen om van andere culturen te leren. “Dus wat nu al in het DNA van Herman Miller zit - starten op een zeer industriële wijze en daarna menselijker worden, emotioneler in de expressie van een ontwerp - dat is iets wat we heel graag met onze meubelen proberen te bereiken.”

“Functie brengt zijn eigen esthetiek mee en dat heeft een hoge opbrengst.”

- Jürgen Laub

Het is voor het duo altijd belangrijk geweest om partners te zoeken die gemeenschappelijke ontwerpwaarden hebben, net zoals hun verlangen om van andere culturen te leren. Hoewel hun ontwerpstudie in Duitsland ze een bepaalde gedachtegang aanleerde, zoals Markus zich herinnert, “de stage in de Verenigde Staten was een compleet andere wereld.” Sindsdien hebben ze er bewust naar gestreefd om met klanten uit de hele wereld te werken die hun perspectief aanvullen. “We realiseerden ons dat onze Duitse ontwerpgevoeligheden erg goed van pas kwamen, maar we zijn gevormd door onze ervaringen van andere culturen, zoals Italiaanse of Amerikaanse,” aldus Jürgen. “We willen altijd meer leren. We zijn nieuwsgierig. Door anderen te leren kennen, ontwikkelen we onszelf.”