Producten van Charles en Ray Eames

Een stoel die eruit zag als een aardappelchipje. Een andere die leek op een ‘gebruikte honkbalhandschoen’. Een golvend kamerscherm...

Met een groot gevoel voor avontuur zetten Charles en Ray Eames hun nieuwsgierigheid en grenzeloze enthousiasme om in creaties die hen op de kaart zetten als een geweldig echtpaar-ontwerpteam. Hun unieke synergie leidde tot een volledig nieuw uiterlijk in meubilair. Slank en modern. Speels en functioneel. Strak, geraffineerd en schitterend eenvoudig. Dat was en is de ‘Eames-look’.

Dat uiterlijk en hun relatie met Herman Miller begon met gebogen multiplexstoelen eind jaren 40 en omvat de wereldberoemde Eames-fauteuil, die nu in de permanente collectie staat van het Museum of Modern Art in New York.

Charles en Ray bereikten hun grandioze succes door elk project op dezelfde manier aan te gaan: is het interessant en intrigerend voor ons? Kunnen we het beter maken? Gaan we veel ‘serieus plezier’ maken als we eraan werken?

“De rol van de ontwerper is die van een zeer goede, attente gastheer die de wensen van zijn gasten anticipeert.”

- Charles Eames

Ze hielden van hun werk, dat een combinatie was van kunst en wetenschap, ontwerp en architectuur, proces en product, stijl en functie. “De details zijn geen details,” zei Charles. “Ze maken het product.”

Charles was een probleemoplosser die experimenteren onder zijn personeel aanmoedigde en ooit vertelde dat zijn droom was “om mensen aan nutteloze projecten te laten werken. Die vormen de kiem van nieuwe concepten.”

“Het moeilijkste is volgens mij om het grote idee voor ogen te blijven houden - het werk kritisch kunnen bekijken.”

- Ray Eames

Hun eigen concepten evolueerden over de tijd, en niet ineens. Zoals Charles opmerkte over de ontwikkeling van de gebogen multiplexstoelen: “Ja, het was een plotse ingeving,” zei hij, “een ingeving van 30 jaar.”

Bij deze twee mensen leek het ene altijd tot het andere te leiden. Hun revolutionaire werk in gebogen multiplex leidde tot hun doorbraak in gebogen glasvezelstoelen. Een wedstrijd in een tijdschrift leidde tot hun zeer innovatieve ‘Case Study’-huis. Hun liefde voor fotografie leidde tot het maken van films, waaronder een enorme presentatie op zeven schermen op de wereldtentoonstelling in Moskou in 1959, in een koepel die is ontworpen door hun vriend en collega Buckminster Fuller.

Grafisch ontwerp leidde tot showroomontwerp, het verzamelen van speelgoed tot het uitvinden van speelgoed. En een houten planktoestel voor het doen van een dutje, opgetuigd door hun vriend, directeur Billy Wilder, leidde tot hun geroemde chaiseontwerp.

Een ontwerpcriticus zei ooit dat dit buitengewone koppel “de wereld gewoon een beetje beter wil maken.” Dat deden ze dan ook. Ze maakten hem ook veel interessanter.