Producten van Observatory

Ayako Takase en Cutter Hutton begonnen hun ontwerpdialoog toen ze elkaar ontmoetten als studenten op de Rhode Island School of Design. Ze hadden elk een unieke stem die tot uiting kwam in hun ontwerpprojecten. Takase’s ontwerpen drukten de eenvoudige rijkdom uit van haar geboorteland Japan, terwijl de ontwerpen van Hutton zijn slimme en pragmatische aard tot uiting brachten.

In 2001, het jaar waarop ze hun studio oprichtten, begonnen ook hun stemmen te harmoniseren. Hun filosofie is dat goed ontwerp een emotionele connectie tussen object en individu teweeg kan brengen. “Er gaat veel analytisch werk in een ontwerp,” volgens Hutton. “Maar er is ook een emotioneel aspect dat alleen kan worden gerealiseerd met intuïtie en ervaring. Het proces is een mix van rationaliteit en intuïtie.”

“Als ik ontwerp, denk ik altijd aan de mensen die de producten zullen gaan gebruiken.”

- Ayako Takase

Er lagen bijvoorbeeld echte behoeften ten grondslag aan het ontwerp van Herman Miller’s Airia-bureau. Thuiswerkers hadden iets nodig wat paste bij hun meubilair, maar dat inspeelde op moderne technologie. Takase (die ooit werkte met Resolve-ontwerper Ayse Birsel) en Hutton gaven dit een elegante vorm, maar bouwden ook “doelgerichte en intelligente functies” in, aldus Takase, zoals het bureaublad op twee niveaus en technologiebeheer. Het resultaat is een klassiek stuk dat de hedendaagse behoeften ondersteunt.

“Het [design]proces is een mix van rationaliteit en intuïtie.”

- Cutter Hutton

“Als ik ontwerp, denk ik altijd aan de mensen die de producten zullen gaan gebruiken,” aldus Takase. “Ik voel een verantwoordelijkheid om ze te geven wat ze nodig hebben, en niet noodzakelijkerwijs wat ze verwachten.

Het is die menselijke interactie aan de andere kant die me aantrekt,” gaat ze verder, “niet slechts het creëren om het creëren zelf.” Ze zegt zelfs dat ze ontwerpen veel op koken vindt lijken. “Er gaat veel zorg en liefde in,” legt ze uit, en soms is er zelfs wat onenigheid tussen de chef-koks. “We hebben beiden unieke ontwerpstemmen,” zegt Hutton, “dus zijn er momenten waarop we moeite moeten doen om elkaar van iets te overtuigen, maar het eindresultaat is een meer interessante harmonie. Het eindresultaat is een sterker ontwerp.”