Wat zit er in een Frame?

Ontwerpers Sam Hecht en Kim Colin beschouwen de eenvoudige draadmand en verkennen een manier van denken die ons meer vertelt over het ontwerp van de nieuwe Wireframe Sofa Group.


Tekst: Sam Hecht + Kim Colin

Illustraties: Mike Stuk

Draadmanden in verschillende vormen.

We vinden metalen draadmanden intrigerend, omdat ze constructies kunnen creëren met zeer weinig massa. De manipulatie van metaaldraad zorgt ervoor dat vormen uit enkel de meest noodzakelijke lijnen gevormd kunnen worden.

Misschien is dat wel waarom de eenvoudige winkelmand zo weinig is veranderd sinds de eerste supermarkten. Dankzij het geringe gewicht kunnen we het gemakkelijk tillen, maar toch is het sterk genoeg om artikelen met verschillende vormen en gewicht te dragen. Ook de relatie tussen de mand en zijn inhoud is intrigerend. Als het wordt gevuld lijkt het draadraster te verdwijnen - alles binnen de mand is van alle kanten zichtbaar. 

Een lege ronde draadmand.
Een ronde draadmand gevuld met verfrommeld papier.

Als je deze constructiegedachte overbrengt op meubels, dan bieden de beroemde draadstoelen van het echtpaar Eames en Bertoia een eenvoudige observatie - met weinig materiaal vormen ze een sterke en gracieuze “verpakking” voor het menselijk lichaam. Over zijn stoelen zei Bertoia ooit: “...ze zijn voornamelijk gemaakt van lucht, als een sculptuur. De ruimte gaat er dwars doorheen.” Volgens ons ligt de schoonheid en voortdurende relevantie van hun ontwerpen in het feit dat ze - zoals winkelmandjes - stevig en draagbaar zijn.

Twee afbeeldingen: een lege rechthoekige draadmand en een rechthoekige draadmand met kleurrijke stof.
Zwarte in-en-uit draadmanden, de ene aan de andere gestapeld.
Zilveren in-en uit draadmanden met blocnotes.

De Wireframe Sofa Group vertrouwt op deze eigenschappen, maar voegt een andere materiaaldimensie toe. Onze mand bevat zorgvuldig gevormde kussens die beweegbaar maar stabiel zijn. Elke vorm heeft betrekking op nuances van het lichaam en op het zitten. De zitkussens zijn stevig, maar zacht voor het zitvlak; de rugkussens zijn laag en vergevingsgezind voor het hoofd; en de armkussens zijn stevig genoeg om zowel de armen als het hoofd te ondersteunen. Met de nadruk op comfort zijn deze onderdelen samengesteld uit verschillende schuimlagen in verschillende dichtheden.

In schril contrast met het frame zien de kussens er voor het oog zacht uit. Dit is erg belangrijk, omdat design en comfort niet alleen worden geconditioneerd door wat we voelen, maar ook door wat we zien. Al voordat we het aanraken, stuurt een kussen een gevoel van comfort naar onze hersenen. Het tegengestelde van een draadframe, dat degelijkheid, efficiëntie en functionaliteit overbrengt. Het is een mand die zachte kussens vasthoudt.

Twee afbeeldingen: een inklapbare draadmand in de open positie en een inklapbare draadmand met eieren.
Een lege zwarte draadmand.
Een mand met zwarte draad met kleurrijke paprika's.

Deze combinatie van kussens en draad - een soort informele functionaliteit - heeft betrekking op een moderne conditie: Of het nu thuis of op kantoor is, meubels moeten tegenwoordig meer kunnen. We zijn oprecht verrast wanneer een bank niet omgedraaid kan worden om een film te kijken via een projector; of niet van de ene kamer naar de andere verplaatst kan worden, zonder door een standaard deurframe te passen. We zijn teleurgesteld als een meubelstuk niet eenvoudig gereinigd kan worden of een kussen niet kan worden vervangen of hersteld. De condities waarop we onze verwachtingen bouwen moeten worden vervuld, boven en voorbij wat een fabrikant kan bedenken of een consument kan eisen. Dat is onderdeel van onze rol als ontwerpers.

Modern leven lijkt te vertrouwen op een balans van informaliteit en structuur, tijdelijkheid en bestendigheid. Zoals de eenvoudige draadmand. 

Een kleine, ronde en lege draadmand.
Een kleine ronde mand met limoenen.